"Persatuan Terbaik 2009 Kategori Kebudayaan Dan Kesenian jatuh kepada...!! PERSATUAN KESENIAN ISLAM!!!", bergema Laman Perdana dengan pengumuman pengacara majlis, Encik Saiful Azli.

Saya naik ke atas pentas mengambil anugerah tersebut bagi wakil Persatuan Kesenian Islam (PKI). Anugerah ini adalah yang pertama yang diperolehi persatuan ini. Sesuai dengan ulang tahun yang kedua yang bakal disambut pada 30 Julai 2010, PKI perlu disuntik dengan semangat dan penghargaan untuk terus berjuang.

Terima kasih di atas penganugerahan ini!

BACA SETERUSNYA>>


SAYA DAN PERSATUAN KESENIAN ISLAM

Setelah 2 semester bergerak secara underground, kumpulan Far-E-ZeeN (kumpulan nasyid saya) mencetuskan idea untuk berjuang bagi meneruskan kesinambungan dakwah hiburan Islam di kampus.

Berdasarkan idea itu, maka lahirlah sebuah persatuan yang menyediakan flatform bagi para pelajar mengembangkan bakat dalam kesenian Islam dan dakwah Islamiyah.

Lahirlah PERSATUAN KESENIAN ISLAM UiTM PULAU PINANG. PP40. 'Towards Islamic Art Priority' pula menjadi motto perjuangan!

Bermula pada tarikh 30 Julai 2008, saya dilantik dan dipilih sebagai Presiden Persatuan Kesenian Islam UiTM Pulau Pinang yang pertama. Amanah yang berat ini disokong dan dibantu oleh rakan-rakan di dalam PKI terutamanya Fitri (Naib Presiden 1), Khalil (Setiausaha), Jundullah (Bendahari), Abid, Kamarol, Auwis dan Safiuddin. Di bahagian muslimat pula ialah Syazwani (Naib Presiden 2), Maryam Jamilah (Naib Setiausaha), dan Dalilah. Serta rakan-rakan lain yang namanya tak sempat ditulis di sini. Terima kasih kepada semua.

Pengasas PKI - Far-E-ZeeN

Perjuangan pertama kami ialah membuat permohonan alatan muzik yang baru, membeli mikrofon, kompang, dan baju baru kepada ahli-ahli nasyid Far-E-ZeeN dan ASRAR. Selepas hampir setahun mengusahakannya, kami dapat memperolehi semua itu.. Alhamdulillah. Terima kasih kepada HEP yang banyak membantu dan syukur kepada Allah s.w.t.


Antara kenangan yang tak dapat saya lupakan bersama PKI ialah semasa perlaksanaan program pertama anjuran PKI iaitu MALAM ASPIRASI ISLAM bersama UNIC. Program yang berbentuk konsert ini adalah julung-julung kalinya diadakan di Kampus UiTM Pulau Pinang. Itulah pertama kali saya dan rakan-rakan berurusan dengan artis nasyid dan kami memilih UNIC untuk mengadakan persembahan bersama kami.


Kenangan bersama ahli PKI dalam rombongan The Travel Of Islamic Arts juga menjadi memori indah buat saya. Rombongan yang ringkas tetapi memberi pengalaman dan input yang baik kepada kami. Program-program lain juga menjadi ingatan selamanya.

The Travel Of Islamic Arts

UniFes_09

Sehubungan dengan program-program tadi, PKI telah menghantar pencalonan Kelab dan Persatuan Cemerlang 2009 dalam kategori Kebudayaan Dan Kesenian. Sebanyak 10 program telah disenaraikan dalam buku pencalonan itu terutamanya program yang mempunyai dokumen yang lengkap.


Alhamdulillah.. Walaupun tidak berjaya di Hari Anugerah Kecemerlangan di UiTM Shah Alam, kami berjaya di kampus sendiri. Hadiah berupa sijil penghargaan, wang tunai RM150, dan piala iringan telah diterima PKI. Apa yang paling berharga ialah semangat baru yang diterima dalam anugerah ini. Syukur Ya Allah..

SEKITAR HAK 2009, LAMAN PERDANA, UiTM PULAU PINANG

Majlis bermula pada pukul 8.30 malam. Penganjuran HAK kali ini lebih meriah kerana lebih ramai kehadiran yang dicatatkan pada kali ini. Di samping itu, majlis dimeriahkan lagi dengan celoteh Master Of Ceremony yang mantap! Iaitu Saudara Syahmi Shamsuddin.

Bergambar bersama piala dengan Abid

Bersama I-Mechy (Kelab Terbaik 2009)

Dari kiri : Syahmi (MC), Jamal, Abid, Hasroy, Rizman

Setiap persatuan telah mengadakan persembahan dalam HAK kali ini. Antara EZ Music, SIFE, PERSADA, Kelab Dikir Barat dan PKI sendiri yang diwakili kumpulan ASRAR. Tetamu VIP juga turut hadir antaranya Tuan Pengarah Kampus, TP HEP, dan lain-lain lagi.

HARAPAN BUAT GENERASI BARU PKI

Era pentadbiran saya telah berlalu. Sekarang tibalah masa generasi baru pula mentadbir PKI. Anugerah yang diterima ini perlulah dijadikan momentum anjakan saujana kepada anda semua. Teruskan perjuangan wahai adik-adikku.

Terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat bagi menjayakan perjalanan PKI selama ini. Terima kasih kepada rakan-rakan seperjuangan yang tidak jemu-jemu menabur idea dan bakti untuk meletakkan PKI di tahap ini.

Jazakallah Khairal Kathira.

"TOWARDS ISLAMIC ARTS PRIORITY"

Blogger Templates

Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang.