Teringat kembali memori 30 Julai 2008, pastinya saya tidak dapat lupakan apabila saya dan rakan2 menghantar borang permohonan penubuhan Persatuan Kesenian Islam kepada unit aktiviti HEP UiTM Pulau Pinang. Dengan matlamat dan harapan untuk melihat syiar Islam terus mekar di kampus dengan cara memartabatkan kesenian islam, maka hadirlah motto “Towards Islamic Arts Priority” sebagai cogan kata dan pembakar semangat dalam perjuangan ini. Tugas dan amanah yang besar kepada saya apabila dilantik sebagai Presiden Persatuan Kesenian Islam UiTM Pulau Pinang yang pertama.

Pasti ramai yang memerhatikan bahawa Persatuan Kesenian Islam (PKI) ini adalah semata-mata untuk nasyid sahaja. Hal ini telah kami jangkakan bahawa ramai yang mengatakan persatuan ini adalah untuk bernasyid sahaja dan boleh dikatakan sebagai hak milik individu atau sekumpulan orang. Hakikatnya adalah PKI untuk semua.

Menyingkap kembali sejarah awal penubuhan, satu perjumpaan khas telah dibuat di Bilik Tetamu (sekarang Pejabat NR) di Kolej Zamrud. Perjumpaan itu dihadiri oleh saya sendiri dan rakan2 yang lain (Far-E-ZeeN) dan dipengerusikan oleh Saudara Amirul (ex-jpkM). Siapakah itu Amirul? Beliaulah yang telah mengambil berat tentang perjalanan kumpulan Shoutul Faizin (Far-E-ZeeN) di kampus ini, banyak memberi semangat dan tunjuk ajar kepada kami sejak mula kami berada di kampus ini.

Ahli2 bergambar di hadapan Muzium Kesenian Islam di program
The Travel Islamic Art 2009


Matlamat asal adalah untuk mengaktifkan semula Kelab NASYID UiTMPP yang telah lama terkubur. Tetapi apabila memikirkan halatuju jangka panjang, kami bersepakakat untuk menubuhkan Persatuan Kesenian Islam UiTM Pulau Pinang. Persatuan ini menghimpunkan kesemua jenis kesenian yang terdapat dalam Islam dan Melayu yang diterima pakai untuk memartabatkan Islam dalam konteks kesenian.

Persatuan yang diwujudkan sebagai flatform kepada ahlinya untuk terus mencambahkan kesenian Islam di dalam kampus. Persatuan yang diwujudkan sebagai tempat untuk menimba ilmu pengurusan program. Persatuan yang diwujudkan sebagai tempat melihat keindahan Islam dalam bentuk kesenian. Persatuan yang diwujudkan sebagai medium dakwah kepada masyarakat kampus khususnya. Persatuan yang diwujudkan sebagai tempat mengeratkan silaturrahmi sesama insan. DAN sebenarnya persatuan ini adalah untuk mendapat redha Allah s.w.t.

Antara yang dirancang dalam persatuan ini ialah penubuhan kumpulan nasyid, penubuhan kumpulan kompang, penubuhan kelas khat, penubuhan kelas marhaban dan berzanji dan lain lagi2. Akibat kelemahan dan kudrat yang ada pada kami, kami tidak mampu untuk melaksanakan kesemua agenda yang dirancang ini.

Sempena dengan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Kesenian Islam. Saya berharap generasi akan datang yang akan mentadbir persatuan ini dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya dan dapat membawa persatuan ini lebih jauh lagi. Saya dan rakan 2 hanya mampu melakukan yang termampu dan usaha ini perlu diteruskan lagi. Perjuangan belum selesai wahai sahabat2 ku.. Maafkan segala salah dan silap di atas segala kesilapan dan kelemahan sepanjang saya menjadi presiden. Sekian..

INFO : Persatuan Kesenian Islam adalah satu persatuan berdaftar dengan HEP UiTM Pulau Pinang. Didaftarkan pada 30 Julai 2009. Diasaskan oleh kumpulan Far-E-ZeeN. Persatuan yang berkonsepkan hiburan dalam Islam yang menekan aspek keislaman dalam kesenian. Boleh lawat website http://pkiuitmpp.blogspot.com untuk keterangan lanjut.