Bergambar di depan kilang DANCAST SDN BHD

Sabtu, 3/10 - Saya menyertai satu lawatan industri anjuran kelas saya sendiri. Lawatan ini adalah lawatan industri kedua saya pada sem ni. Lawatan ni khusus untuk subjek Manufacturing Technology 1 (MEM361) dalam topik casting. Perjalanan bermula pada pukul 10.15 pagi di UiTM Penang dan bergerak ke Jitra, Kedah (lokasi kilang).

En. Amin sedang memberi penerangan khas tentang proses casting

Sampai di kilang tu, kami diberi penerangan khas oleh En Lesairulamin ( En Amin) Pensyarah Mekanikal. Di kilang inilah beliau buat praktikal tentang casting sebelum mengajar tentang casting ni. Sebab tu kami pelik sampai2 kilang tu je dia terus buat kerja kat situ.

Bagi yang tidak tahu lagi tentang casting ni. Proses ni sebenarnya adalah salah satu cara untuk menghasilkan produk daripada besi. Terutamanya untuk menghasilkan produk2 besi yang besar macam blok enjin, shaft dan lain2 lagi lah. Casting pula ada banyak jenis lagi, di kilang ni menggunakan teknik sand casting iaitu green sand dan CO2 process. Masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Permukaan produk yang menggunakan bahan green sand adalah kurang elok tetapi pasir tu boleh digunakan semula (save badget). Teknik C02 pula sangat elok permukaannya tetapi kena buang pasir tu sebab tak boleh guna balik dah.


Di sini, kami melihat sendiri bagaimana penghasilan acuan2 berskala besar dan bagaimana besi dileburkan. Dari proses penyediaan mold, penuangan besi lebur ke dalam mold, sampailah ke pada finishing surface semua ditunjukkan. Apa yang dipelajari dalam kelas semua ada di sini malah lagi banyak benda baru yang kami tahu.


Apa yang menariknya, sewaktu proses penuangan, ramai yang insaf.He2.. Besi yang dileburkan pada 1500'C menghasilkan cahaya yang terang dan haba yang panas, bayangkan cam ne ye api neraka. Nauzubillah.. Kilang ini menghasilkan pemegang shaft untuk kereta, part2 untuk mesin pengisar padi dan lain2 lagi. Sempat gak la tengok produk2 yang telah siap.

Antara produk yang dihasilkan di kilang ini.

Saya mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat terutamanya kepada lecture saya Pn. Salina Budin. Banyak ilmu yang dipelajari dalam lawatan ini. InsyaAllah ada rezeki dapat pergi lagi..