"Eh! Dah keluar rupanya tabloid iLuvislam ni", kata saya kepada rakan saya di sebelah.

"Apa lagi.. Belilah", saya terus mencapai naskah berharga RM 2 itu dan terus membayarnya di kaunter kedah majalah myNews.

Kebetulan ketika itu, rombongan saya bersama rakan-rakan (peserta Majis Anugerah Persatuan Dan Kelab Cemerlang UiTM 2009 di UiTM Shah Alam) berhenti bersarapan di Restoran Jejantas Sg. Buloh. Bagi mendapat mood pagi, maka saya pun pergi ke kedai majalah dan surat khabar untuk mendapatkan berita-berita 'segar' pada pagi itu.

BACA SETERUSNYA>>


Tiada satu pun akhbar tempatan yang ada dijual. Mungkin belum sampai lagi kot fikir saya. Yang ada hanya majalah iLuvislam sahaja lalu saya membelinya.

"Macam pernah dengar je nama ni. Ooo.. iLuvislam ni yang ada website sendiri tu ye? Pernah bukak website ni dulu", terang Hasif kepada saya selepas membelek-belek naskah iLuvislam ini.

Saya membiarkannya membelek-belek dan membaca naskah itu dulu. Jangan diganggu moodnya untuk membaca, dan saya punyai banyak masa lagi untuk membacanya.

PENGEMBARAAN SAYA DI iLuvislam.com

Pengembaraan saya di website www.iluvislam.com bermula pada 30 Jun 2009, selepas diperkenalkan oleh rakan-rakan sewaktu menyertai Rakan Pusat Islam (RPI) dahulu.

Saya menggunakan nama sendiri dalam username saya, iaitu jamalrafaie89. Saya tidak gemar menggunakan nama samaran dalam akaun-akaun maya saya kerana dalam pengamatan saya, penggunaan nama samaran lebih banyak terjerumus kepada budaya penulisan yang tidak bertanggungjawab.

Baling Batu Sembunyi Tangan.

Ramai yang saya lihat menulis secara kasar dan mencarut di sana-sini. Termasuklah di laman web iLuvislam sendiri. Tidak salah mempunyai pendirian sendiri, tetapi perlulah bertanggungjawab dengan apa yang kita tulis itu. Bukannya bising ketika ramai, senyap bila bersendiri.

Ruangan forum menjadi tumpuan, terutamanya 'thread' berkenaan siasah dan isu semasa. Pada pandangan dan pengamatan saya, ruangan forum siasah ini banyak dijadikan tempat mengutuk dan memburuk-burukan politik tanah air. Tidak dinafikan saya juga pernah ber'perang' di ruangan forum dengan insan-insan yang menyamar dengan nama-nama samaran. Sehinggakan ada yang memberi Private Message kepada saya dengan kata-kata yang amat kesat.

Semasa berforum, sebaik mungkin saya akan mengolah ayat yang baik dan bersopan untuk memberikan pandangan saya. Tapi apakan daya, ada insan yang kurang senang dengan fahaman yang berbeza nampaknya. Biarkan mereka terjun dengan labu-labunya.

Sejak dari itu, saya kurang berminat untuk berforum lagi di iLuvislam.com, dan hanya membaca artikel yang berfaedah sahaja. Kepada rakan-rakan di forum, ingatlah pesan admin sebelum memulakan pengembaraan di website ini:

"Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di iLuvislam.com DiBerkati Allah..Ameen.."

Amin Ya Rabbal A'lamin.. Saya meneruskan pengembaraan.

TABLOID iLUVISLAM

Tabloid iLuvislam dimulakan penerbitannya dengan keluaran edisi pengenalannya. Naskah sulong ini bertemu semua pada November 2009 dengan harga pengenalan hanya RM1. Selama 2 bulan merehatkan diri, majalah iLuvislam edisi pertama diterbitkan pada 23 Januari 2010.

Edisi Pengenalan

Banyak input-input yang menarik dalam naskah (Januari 2010) terbaru ini. Antaranya 'Fahaman Islam: Mengapa Kita Berbeza?', 'Sebut Allah" Mengapa Sensitif?', 'Apa Akan Terjadi Dunia Tanpa Azan?' dan banyak lagi. Apa yang paling menarik ialah rencana tentang pengasas laman web ini yang disisipkan bersama dalam naskah ini.

Dapatkan buah tangan terbaru dari Karangkraf ini dengan harga RM2 sahaja. Naskah ini akan diterbitkan setiap minggu bermula dari bulan Februari nanti. Pastinya tidak rugi memilikinya.

Saya sisipkan juga video promosi iLuvislam.com. Selamat mengembara kepada anda semua. InsyaALLAH..



Jamalie_Jam @ jamalrafaie89.blogspot.com
13600 Perai, Pulau Pinang