17/11/09 - Lawatan diteruskan ke Underwaterworld selepas letih bermain air laut dan air tasik sewaktu 'Island Hopping'. Perjalanan tak la terlalu mencabar ke 'Pusat Aquarium Besar' ini, disebabkan motel kami di sebelah Underwaterworld ni jer..

Pengalaman melawat ke Underwaterworld ni bukannya pengalaman yang pertama buat saya. Pertama kali melawat ke Underwaterworld ini, seingat saya sewaktu berumur 5 tahun bersama family. Jadi, walaupun pernah melawatnya, lawatan kali ini memberi pengalaman yang sangat berbeza. Umur yang lain dan group lawatan yang lain.. Dan yang paling penting ialah 'pencerapan maklumat' dahulu dan sekarang adalah berbeza.. Maklumlah.. Dulu kecik lagi, tengok ikan pun suka2 jer..

Teruskan Pengembaraan>>

APA YANG ADA DI UNDERWATERWORLD LANGKAWI?

Jawapannya = Banyak

Semestinya banyak hidupan bawah laut yang dipamerkan di sini. Dari ikan yang kecil sampailah yang besar dan pastinya tak termasuk ikan kembung. Hehe.. Selain itu.. Terdapat juga burung Kakak Tua yang mungkin dijadikan tarikan tambahan kepada pelancong.

Kakak Tua di Underwaterworld Langkawi

Generasi Penguin yang diambil oleh Dr. Mahathir di Antartika

Antara ikan yang dipamerkan

Jika anda semua nak tahu lebih banyak lagi. Boleh la klik di sini.

KAMI DI UNDERWATERWORLD?

Macam biasa dan menjadi falsafah kami, di mana ada tempat menarik, di situ ada gambar kami. Misi mengumpul gambar sebesar 5Gb perlu dicapai. Hehe..

Bergambar di gambar Antartika

Bergambar selepas menyaksikan fish feeding

Walaupun nampak macam bersantai, tetapi itu hanya dalam sesi fotografi sahaja. Bila melawat kami la yang paling banyak bertanya dengan pegawai Underwaterworld tu.. Hehe..

SI PARI MEMAKAN MANGSANYA DAN HIKMAH CIPTAAN ALLAH

Apa yang menariknya bagi saya ialah sewaktu fish feeding dan pastinya menjadi tumpuan ramai sewaktu sesi ini berlangsung. Pada pukul 3 petang setiap hari, seorang fish feeder akan bertugas memberikan makanan kepada ikan2 di dalam aquarium yang besar itu.



Bila melihat sesi fish feeding itu tadi, marilah kita berfikir tentang kehebatan Allah s.w.t yang memberi makan kepada jutaan makhluk di dalam laut. Ikan yang besar memakan ikan yang kecil, dan ikan yang kecil memakan rumpai2 laut. Bagaimanakah Allah memberi makan kepada semuanya dan makanan itu tidak habis sampai bila2? Para nelayan pula setiap hari memukat ikan, tetapi bekalan ikan tak pernah habis kan?

Maha Suci Allah Yang Maha Memberi Rezeki dan Maha Kaya..

Sewaktu melawat Underwaterworld ini juga, banyak makhluk2 ciptaan Allah s.w.t yang dapat kita ambil pengajaran. Fikirkanlah tentang kehebatan Allah Yang Maha Pencipta..

Dragonfish seperti rumpai laut

Ikan Nemo di Rumpai Laut

Seekor ketam bersama Tapak Sulaiman

Maha Suci Allah yang menciptakan makhluknya berbagai-bagai bentuk. Lemahnya manusia yang hanya dapat mencipta model2 produk yang banyak kelemahannya. Di samping kita berjalan-jalan, niatkan di hati kita untuk melihat kebesaran Allah s.w.t. Jadikan perjalanan kita sebagai penambah iman dan mendapat redha Allah s.w.t. Semoga sedikit pengalaman saya yang dicoretkan di sini memberi input yang menarik kepada anda. Wallahua'lam..